7 σημεία που πρέπει να εξετάσει ο επιχειρηματίας πριν υποβάλλει αίτηση σε επιδοτούμενο πρόγραμμα
To άρθρο αυτό γράφτηκε από τον Τρούλη Ιωάννη. Είναι ιδιοκτήτης της εταιρείας ΤΤΜΙ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΕΠΕ. Η ΤΤΜΙ προσφέρει υπηρεσίες συμβουλευτικής σε επιχειρήσεις και φορείς/οργανισμούς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα εστιάζοντας, κυρίως στο χώρο της Μεταφοράς Τεχνολογίας, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η περίοδος που περιλαμβάνει το τέλος της οικονομικής κρίσης και την αρχή της ανάκαμψης, χαρακτηρίζεται από αυξημένο ενδιαφέρον εκ μέρους των επιχειρηματιών για χρηματοδότηση νέων επενδύσεων. Οι νέες επενδύσεις θεωρούνται από τους ανήσυχους επιχειρηματίες -και σωστά- ως αναγκαίες προσαρμοστικές αλλαγές για την αναβάθμιση της επιχείρησής τους στην νέα περίοδο, η οποία αναμένεται να είναι διαφορετική.
Σε αυτό το πλαίσιο πολλοί επιχειρηματίες σκέφτονται αν οι ανάγκες της επιχείρησής τους μπορούν να χρηματοδοτηθούν και κατά πόσο, ειδικά μάλιστα τώρα που η αγορά δεν θα δει πολλά πράγματα από τις τράπεζες, πριν την ολοκλήρωση της αναχρηματοδότησής τους τον Απρίλιο.
Στο παρόν αναφέρουμε μερικά κρίσιμα σημεία που θεωρούμε ότι πρέπει ο επιχειρηματίας να εξετάσει, πριν εμπλακεί στη διαδικασία υποβολής κάποιου προγράμματος ΕΣΠΑ.
- Υπάρχει ώριμο επενδυτικό σχέδιο; Είναι το Α και το Ω κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας. Συνηθίζεται οι νέοι ειδικά επιχειρηματίες, αλλά όχι μόνο, να δελεάζονται από τα θετικά στοιχεία μιας επιχειρηματικής ιδέας και κυρίως από την προσωπική τους προτίμηση στην δραστηριότητα αυτή. Παρότι αυτό είναι ασφαλώς αναγκαίο, δεν μπορεί να είναι το μόνο. Σειρά εξωτερικών παραγόντων, όπως η αγορά στην οποία επιχειρεί, οι τεχνολογικές, παραγωγικές και εμπορικές εξελίξεις της, οι προμηθευτές της κ.α., καθώς και εσωτερικών, όπως η τεχνολογική κατάσταση της επιχείρησης, το μερίδιο της αγοράς που εξυπηρετεί, η σύνθεση του πελατολογίου και τα χαρακτηριστικά των πωλήσεων, οι σχέσεις με το προσωπικό, τους πελάτες και τους προμηθευτές κ.α., μοιραία επιδρούν στην επιχείρηση. Όλα αυτά αποτελούν στοιχεία τα οποία πρέπει να αναλύσει ο επιχειρηματίας, να επιμετρήσει και συνυπολογίσει, τελικά, σε ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο (Business Plan) το οποίο, όταν εκπονηθεί, θα αποτελεί ικανή βάση αποφάσεων. Επιπλέον αυτού, υπάρχουν ενδεχομένως ορισμένες κρίσιμες ενέργειες οι οποίες οπωσδήποτε αναδεικνύονται στο Επιχειρηματικό Σχέδιο ή υποδεικνύονται από αυτό και που οφείλουν να ολοκληρωθούν, ώστε να θεωρηθεί το επενδυτικό σχέδιο ως ώριμο (όπως π.χ. ένα μνημόνιο συνεργασίας με το οποίο καθίσταται το σχέδιο βιώσιμο).
- Έχει προσδιοριστεί το επενδυτικό και το λειτουργικό κόστος του Επιχειρηματικού Σχεδίου; Απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης του Επιχειρηματικού Σχεδίου είναι η λεπτομερής καταγραφή των επενδυτικών και λειτουργικών δαπανών, κάτι που πολλές φορές υποτιμάται με ολέθριες επιπτώσεις. Μάλιστα, μπορεί να αντληθεί πολύτιμη βοήθεια από ειδικούς του κλάδου και προσεκτική έρευνα αγοράς ώστε να προσδιοριστούν ασφαλέστερα οι πραγματικές δαπάνες και το σχέδιο να είναι ακριβέστερο.
- Έχει γίνει ικανή έρευνα αγοράς για τις δαπάνες του Επιχειρηματικού Σχεδίου; Η εκτεταμένη συζήτηση με τους προμηθευτές των σημαντικών επενδυτικών δαπανών απαιτείται ώστε η επιχείρηση να εξοικειωθεί με τις τεχνολογικές εξελίξεις στο κλάδο κάθε τύπου δαπάνης, όπως και στις λειτουργικές, οικονομικές και άλλες παραμέτρους τους. Επίσης η συζήτηση με διαφορετικούς προμηθευτές εμπλουτίζει την γνώση περί των διαθέσιμων επιλογών και η απόφαση γίνεται σοφότερη. Αν κινδυνεύει να γίνει περίπλοκη, τότε η συνδρομή συμβούλων επιχειρήσεων μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη ενσωμάτωση των νέων επενδύσεων στην επιχείρηση.
- Τι βαθμό καινοτομίας ή εν γένει αναμενόμενου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, εξασφαλίζει το συγκεκριμένο Επιχειρηματικό Σχέδιο; Στον έντονα ανταγωνιστικό κόσμο μας η αγορά είναι αμείλικτη. Κάθε επιχειρηματίας οφείλει να διασφαλίσει ότι μετά το πέρας της επένδυσης και της λειτουργίας της επιχείρησης με τις νέες δυνατότητες, έχει αποκτήσει ικανό και συγκεκριμένο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αυτό μπορεί να έχει τη μορφή καινοτομικών λύσεων ή νέου/καλύτερου προϊόντος ή σαφώς καλύτερου τρόπου λειτουργίας και εξυπηρέτησης, έτσι ώστε να τύχει της ανάλογης εκτίμησης των πελατών της (παλαιών και δυνητικών).
- Υπάρχει επαρκής διαθέσιμη ίδια συμμετοχή; Σε κάθε επιχειρηματική προσπάθεια αλλά οπωσδήποτε σε κάθε επενδυτική δραστηριότητα, απαιτείται ικανό κεφάλαιο. Κάθε επιδίωξη που περιέχει την αντίληψη ότι με το τίποτα κάτι μπορεί να γίνει, περιέχει μεγάλο ποσοστό ρίσκου που πρέπει να αξιολογηθεί επαρκώς και εγκαίρως. Ποιο είναι το ικανό κεφάλαιο προσδιορίζεται από πολλές παραμέτρους όπως το ύψος της επένδυσης, οι χρηματοροές της επιχείρησης, τον τραπεζικό δανεισμό που μπορεί να εξασφαλίσει για τη συγκεκριμένη επένδυση, σε συνδυασμό βέβαια με τις υφιστάμενες δανειακές ανάγκες.
- Ποιο ή ποια από τα διαθέσιμα προγράμματα ταιριάζει/ουν στις ανάγκες της επιχείρησης; Αυτό είναι αντικείμενο μελέτης των διαθέσιμων κατά περίοδο προγραμμάτων χρηματοδότησης (επιδοτήσεις, χαμηλότοκα δάνεια, κ.λπ.) για να προσδιοριστούν τα χαρακτηριστικά και οι περιορισμοί τους. Ένας σύμβουλος επιχειρήσεων μπορεί να είναι πολύ χρήσιμος καθότι (πρέπει να) διαθέτει σχετική εμπειρία. Υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες στους οδηγούς των προγραμμάτων που πρέπει να είναι γνωστές και κατανοητές πριν την υποβολή πρότασης.
- Έχει βρεθεί αξιόπιστος σύμβουλος επιχειρήσεων για να υποστηρίξει την επιχείρηση; Ο σύμβουλος επιχειρήσεων μπορεί να είναι για κάθε επιχείρηση ένας χρήσιμος εξωτερικός σύμβουλος όπως ο δικηγόρος και ο λογιστής, με σημαντική ευθύνη και ρόλο. Η αμοιβαία εμπιστοσύνη είναι απαραίτητη προϋπόθεση καλής και επωφελούς συνεργασίας. Έρευνα αγοράς και συναντήσεις μπορεί να αναδείξουν καλύτερα τον ενδεδειγμένο σύμβουλο, αν η επιχείρηση δε διαθέτει ήδη.
Στοιχεία επικοινωνίας
Ζαλοκώστα 8, T.K. 10671, Αθήνα
(+30) 210 3005623
(+30) 693 7992370
info businesscoachinglab.gr
www.businesscoachinglab.gr