Κρίση – μια επιβαλλόμενη πραγματικότητα. Πώς μπορείτε να μην επηρεαστείτε από αυτή;

Σεπ 29, 2015 | Management, Συμβουλές

Το άρθρο αυτό γράφτηκε από τον Marc De Turck, ιδιοκτήτη του διεθνούς ομίλου συμβούλων της IDEAs International που εδρεύει σε όλη την Ευρώπη, με περισσότερα από 25 χρόνια εμπειρία σε συμβούλευση, εκπαίδευση, coaching και project management.

Εδώ και κάποιο καιρό έχει «κάνει την εμφάνισή της» μια λέξη. Αυτή η λέξη, «κυκλοφορεί» μέσα στην κοινωνία μας και προκαλεί επιπτώσεις. Υποθέτω πώς δεν θα εκπλαγείτε από τα γεγονός ότι πρόκειται για τη λέξη «κρίση».

Δεν θεωρώ ότι αξίζει να αναφερθούμε στους λόγους και στις συνέπειες. Υπάρχουν άλλα άρθρα που καταπιάνονται με αυτά τα θέματα, και φαίνεται πώς είναι εύκολο να δημιουργήσουν τη συμφωνία ότι κάτι είναι άσχημο και απαίσιο. Αλλά μετά από μία τέτοια συζήτηση και συμφωνία, μένει κάποιος με το περίεργο συναίσθημα ότι «Έτσι έχουν τα πράγματα» ή «Ας ελπίσουμε όλοι μαζί ότι θα έρθουν καλύτερες μέρες».

Και έτσι, χωρίς να το καταλάβουμε, γινόμαστε Παρατηρητές και Αποτέλεσμα σε κάτι που κάνει κάποιος άλλος. Πέφτουμε στην παγίδα της κρίσης.

Αλλά οι περισσότεροι από εμάς, θέλουμε να συμμετέχουμε ενεργά στη ζωή και στις επιχειρήσεις, κι όχι να είμαστε απλοί Παρατηρητές. Θέλουμε να είμαστε Αιτία σε ότι συμβαίνει γύρω μας, και σε ότι συμβαίνει σε εμάς. Και αυτός είναι ο σωστός στόχος. Αλλά το πρόβλημα δεν είναι ο στόχος. Είναι τα μέσα και η γνώση που θα μας οδηγήσει στην επίτευξή του.

Λόγω αυτών των δύο, οι πιο συχνές αντιδράσεις σε περιόδους κρίσης, είναι οι περικοπές στον προϋπολογισμό και η «αφαίμαξη» των ανθρώπων. Με μια πρώτη ματιά, φαίνεται μια πολύ φυσική αντίδραση. Το πρόβλημα όμως είναι ότι πρόκειται για αντίδραση. Και κάθε αντίδραση είναι ένας δείκτης ότι ο άνθρωπος δρα ως αποτέλεσμα και όχι ως αιτία πάνω σε κάτι. Και αυτή η ενέργεια, δεν είναι πάντα μια ενέργεια υπέρ της επιβίωσης. Σύντομα μετά από τέτοιες ενέργειες, οι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι δεν υπάρχουν θετικές αλλαγές.

Ποιο είναι το κλειδί για μια βάσιμη και επιτυχή προσέγγιση; Τι πρέπει να κάνουμε σε περιπτώσεις που ακούμε πως ο «κεραυνός» της κρίσης πρόκειται να καταφτάσει; Όταν ηγέτες κορυφαίων επιχειρήσεων δηλώνουν ότι αναμένουν 20-40% πτώση στον κλάδο τους; Ή όταν ένας ειδικός λέει: «μην υπολογίζετε σε αυτόν και αυτόν τον κλάδο» ή «πολλές επιχειρήσεις δεν θα καταφέρουν να επιβιώσουν αυτό το χειμώνα»;

Για να μπορέσουμε να βρούμε αυτό το κλειδί, θα πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε κάτι. Ο Λ. Ρον Χάμπαρντ μιλάει για 12 Καταστάσεις ύπαρξης στις οποίες μπορεί να βρίσκεται ένα άτομο ή μια εταιρεία. Ξεκινούν από την κατάσταση της Σύγχυσης όπου ένα άτομο δεν γνωρίζει που βρίσκεται, ποιος είναι και τι κάνει. Η υψηλότερη κατάσταση, είναι η κατάσταση της Ισχύος όπου το άτομο ελέγχει και διαχειρίζεται καταστάσεις στη σφαίρα επιρροής του κατά βούληση. Ανάμεσα σε αυτές τις δύο καταστάσεις, υπάρχουν άλλες δέκα καταστάσεις σε μία συγκεκριμένη σειρά. Κάθε μία από αυτές, έχει μία φόρμουλα – μια σειρά βημάτων και ενεργειών που όταν κατανοηθούν και ακολουθηθούν ανεβάζουν το άτομο στην επόμενη υψηλότερη κατάσταση.

Κάθε ένας από εμάς και κάθε εταιρεία, βρίσκεται σε κάποια από αυτές τις καταστάσεις. Πώς μπορούμε να μάθουμε σε ποια κατάσταση βρισκόμαστε; Από την ροπή των κύριων στατιστικών που δίνουν αξία σε μία λειτουργία. Για παράδειγμα, εάν ήμουν HR manager, κύριες στατιστικές μου θα ήταν τα κατάλληλα επιλεγμένα άτομα για την κατάλληλη θέση, ο αριθμός των ατόμων που πετυχαίνουν καλά αποτελέσματα, ο αριθμός των ατόμων που έχουν παρακινηθεί.
Αν είμαι ειδικός στο marketing, οι κύριες στατιστικές μου θα είναι ο αριθμός των ερευνών που μου έδωσαν τις απαραίτητες πληροφορίες για την αγορά, ο αριθμός των επιτυχημένων εκστρατειών marketing που δημιούργησαν ενδιαφέρον. Και το ίδιο γίνεται για κάθε λειτουργία της επιχείρησης. Πέρα από αυτά, η επιχείρηση έχει επίσης και μία συνολική στατιστική – θα ήταν για παράδειγμα το πιστωτικό της κύρος.
Όταν έχουμε αυτό τον αριθμό, μπορούμε να καθορίσουμε σε ποια κατάσταση βρισκόμαστε. Αν οι κύριες στατιστικές μου δεν αλλάξουν ή μειωθούν ελαφρά, θα βρίσκομαι στην κατάσταση της Έκτακτης Ανάγκης. Αν οι στατιστικές μου μειωθούν σημαντικά βρίσκομαι στην κατάσταση του Κινδύνου.

Περίοδοι της αποκαλούμενης «κρίσης», συνήθως αντιστοιχούν στην κατάσταση της Έκτακτης ανάγκης. Σε αυτή την κατάσταση υπάρχουν 5 ακριβή βήματα σε μία ακριβή σειρά.
Το πρώτο είναι: Κάνε διαφήμιση (πρόβαλε τον εαυτό σου) και παράγαγε. Και αυτό είναι κάτι ακριβώς αντίθετο από τις αντιδράσεις πολλών ανθρώπων και επιχειρήσεων που συρρικνώνονται. Ξεκινάνε ψάχνοντας για λάθη, μειώνουν τα μπόνους, «ξεζουμίζουν» τους ανθρώπους και σπέρνουν παντού ένταση και πανικό.
Εδώ μπορούμε να συμπεριλάβουμε περισσότερο «ευφυές» μάρκετινγκ, το οποίο θα πρέπει να μας δίνει πληροφορίες για τις καθημερινές κινήσεις και τις απαιτήσεις της αγοράς, καλές και επαρκείς δημόσιες σχέσεις, αύξηση της ποιότητας των προϊόντων/υπηρεσιών, περισσότερο ώριμη και ενωμένη ηγεσία που θα μπορεί να είναι ευέλικτη και υπεύθυνη.

Το δεύτερο βήμα είναι: «Άλλαξε τη βάση λειτουργίας σου». Άλλαξε τις συνήθειες και τις διαδικασίες που οδήγησαν σε πτώση των στατιστικών. Εδώ πολλοί θα έλεγαν: «αλλά η αγορά συρρικνώνεται» ή θα εστίαζαν σε άλλους εξωτερικούς παράγοντες. Τους βοηθάμε λοιπόν να δουν, ότι οι λόγοι είναι κυρίως εσωτερικοί, βρίσκονται μέσα στις επιχειρήσεις τους. Και όταν το δουν αυτό, η ζωή τους γίνεται ευκολότερη.

Θα αναφέρω επίσης το πέμπτο βήμα: «Σκλήρυνε την πειθαρχία». Αλλά τι είναι η πειθαρχία; Αυτή η λέξη είναι συνυφασμένη με αρνητικές έννοιες, και γι’ αυτό χρειάζεται διευκρίνιση. Πειθαρχία είναι η ικανότητα του μυαλού να αναγνωρίζει τη διαφορά ανάμεσα στα ακόλουθα πράγματα:

1. Τι πρέπει να γίνει (οι πιο σημαντικές προτεραιότητες)
2. Τι δεν πρέπει να γίνει
3. Τι είναι απλώς επιθυμητό
4. Τι είναι άνευ σημασίας

Φαίνεται απλό με μια πρώτη ματιά, και είναι. Αλλά καθ’ όλη την εμπειρία μας ως σύμβουλοι επιχειρήσεων και coaches, έχουμε δει αρκετά παραδείγματα στα οποία τα παραπάνω συγχέονται. Για παράδειγμα, μια εταιρεία αντί να επενδύσει στη βελτίωση και την ικανότητα των ηγετών της, των ειδικών στο marketing και στις δημόσιες σχέσεις, διανέμει μερίσματα ή οργανώνει ένα μεγάλο πάρτι.

Ένα άλλο λάθος που παρατηρείται σε περιόδους κρίσης, είναι η μαζική «αφαίμαξη» των ανθρώπων και οι περικοπές. Από τη μία, η κρίση είναι μία καλή περίοδος να συνειδητοποιήσουμε για ποια πράγματα ξοδεύονται χρήματα, και σε τι διασκορπίζεται η ενέργεια και οι πόροι της εταιρείας. Πολλοί managers εκπλήσσονται μετά από μια τέτοια ισορροπία. Αυτό συμβαίνει διότι η κατάσταση της εταιρείας δεν προσδιορίζεται μόνο από τις κύριες στατιστικές των δραστηριοτήτων της. Αν είμαι σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και ενεργώ σαν να ήμουν σε κατάσταση Κινδύνου, τα μέτρα δεν θα είναι επαρκή και σύντομα θα βρεθώ σε κατάσταση Κινδύνου. Μερικές φορές όταν είμαστε σε Κίνδυνο, τέτοιες γενικές αλλαγές, μαζική αναδιοργάνωση και «αφαίμαξη» των ανθρώπων μπορεί να χρειαστούν αλλά ΟΧΙ στην Έκτακτη Ανάγκη. Γι’ αυτό χρειαζόμαστε στατιστικές και γνώση των Καταστάσεων, για να ξέρουμε τι να κάνουμε.

Μόνο τότε θα μπορέσουμε να μην επηρεαζόμαστε από τους «εντυπωσιακούς» τίτλους των ειδήσεων, από αρνητικά συμπεράσματα στα οποία καταλήγουν άτομα με εξουσία, από ανεπαρκείς αντιδράσεις πελατών, προμηθευτών, συνεργατών και ολόκληρων αγορών. Έτσι, δεν θα παίξουμε το παιχνίδι των άγνωστων καταπιεστικών ατόμων και δομών που βρίσκονται κάπου στην πλανήτη, και των οποίων ο σκοπός σίγουρα δεν είναι η ευημερία μας.

Όταν γνωρίζουμε τις φόρμουλες των Καταστάσεων και μπορούμε να αξιολογούμε τις δραστηριότητές μας μόνο βάσει στατιστικών, κάθε κρίση θα είναι για μας απλώς μια ευκαιρία να βρούμε νέους ορίζοντες και σίγουρη επιβίωση.

Τι πρέπει να κάνετε για να αντιμετωπίσετε την κρίση; Συμπληρώστε σήμερα το τεστ αξιολόγησης της επιχείρησής σας και θα σας δώσουμε έξυπνους τρόπους για να το πετύχετε!


    Θέλετε να μάθετε και άλλους τρόπους για να ξεπεράσετε την κρίση;

    Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας.

    Tig Constructions – Βασίλης Καρβουνιάρης

    Στο συμβουλευτικό πρόγραμμα με τον Θοδωρή Κακαλέτρη έμαθα πολλά. Έμαθα πώς λειτουργεί μια επιχείρηση κι έβαλα στόχους που δεν θα έβαζα από μόνος...

    Amalthium Studio – Ζελέσκου Ειρήνη

    Οι συμβουλεύσεις με τον Θοδωρή Κακαλέτρη με βοήθησαν να μάθω τα επιμέρους κομμάτια του επιχειρείν και πλέον πιστεύω ότι μπορώ να οργανώσω τη δική...

    Β.Φ

    Αγαπητή Γιάννα,  Με την παρούσα επιστολή θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για την πολύτιμη βοήθεια που μου έχεις προσφέρει τα τελευταία χρόνια μέσα από τη...

    Κοντογούρη Ευανθία

    Είχα ατομική συνεδρία με την κυρία Γιάννα Παπαδάκη. Έχει έναν μοναδικό τρόπο να εξηγεί και να σε βοηθά να αντιληφθείς πού έγκειται η λύση στα...

    Γ.Μ.

    Το σεμινάριο με τον Θοδωρή Κακαλέτρη ήταν άκρως εποικοδομητικό. Με βοήθησε στο να γνωρίσω τον τρόπο που θα αντιμετωπίζω πλέον τις καταστάσεις γύρω...